انکار وجود حضرت رقیه توسط شهید مطهری!

کد : 11085

متن شبهه یا سوال:

« انکار وجود حضرت رقیه توسط علمای بزرگ تاریخ
شهید مطهری در حماسه حسینی داستان حضرت رقیه و وجود او را از تحریفات عاشورا دانسته است و در یادداشتهای خود نوشته است:
از طفل امام حسین به نام رقیه که در شام مرده و بعد برایش ضریح ساخته اند اخیراً به هم بافته اند.
(یادداشتها ج 2 ص 80)

ایشان در حماسه حسینی نیز در بیان تحریفات عاشورا می نویسند:
داستان طفلی از ابی عبدالله که در شام از دنیا رفت و بهانه پدر می گرفت و سر پدر را آوردند و همان جا وفات کرد.
( حماسه حسینی، شهید مطهری، ج 2 ص 585 و 586) …………»

پاسخ اجمالی

اين بخش از کتاب حماسي حسيني که در متن بالا نیز ذکر شده است مربوط به يادداشت‌هاي استاد شهيد مطهری مي‌باشد که در واقع فيش‌هاي تحقيقاتي ايشان بوده که قصد داشته اند بعدها راجع به آنها تحقيق نمايند تا به نتيجه نهايي و قطعي برسند. چنانکه در ميان اهل پژوهش و تحقيق مرسوم است. ولي متأسفانه ناشرِ محترمِ آثارِ ايشان همانطورکه در مقدمه کتاب نيز تذکر داده است اين يادداشت‌هاي خام را که هنوز در آنها تحقيق صورت نگرفته است، در کنار سخنراني‌هاي استاد که ديدگاه‌هاي نهايي ايشان بوده، به چاپ رسانده است و اين دستاويزي براي برخي اشخاص کم اطلاع و بعضاً معاند قرار گرفته است.

شکي نيست که دختر کوچکي از امام حسين‌ (ع) در شام از دنيا رفت و در آنجا دفن شد و حرم فعلي منسوب به همان دختر است، اما اين که نام آن دختر «رقيه» بوده يا نام ديگري داشته در بين دانشمندان اسلامي اختلاف نظر وجود دارد، هر چند معروف اين است که نامش رقيه است.

پاسخ تفصیلی

1. اين بخش از کتاب حماسي حسيني که در متن بالا نیز ذکر شده است مربوط به يادداشت‌هاي استاد شهيد مي‌باشد که در واقع فيش‌هاي تحقيقاتي ايشان بوده که قصد داشته اند بعدها راجع به آنها تحقيق نمايند تا به نتيجه نهايي و قطعي برسند. چنانکه در ميان اهل پژوهش و تحقيق مرسوم است. ولي متأسفانه ناشرِ محترمِ آثارِ ايشان همانطورکه در مقدمه کتاب نيز تذکر داده است اين يادداشت‌هاي خام را که هنوز در آنها تحقيق صورت نگرفته است، در کنار سخنراني‌هاي استاد که ديدگاه‌هاي نهايي ايشان بوده، به چاپ رسانده است و اين دستاويزي براي برخي اشخاص کم اطلاع و بعضاً معاند قرار گرفته است.

3. ظاهرا نویسنده متن حتی این کتاب را یکبار هم مطالعه نکرده است، کتاب حماسه حسینی جلد دوم بر خلاف ادعای نویسنده دارای 308 صفحه می‌باشد.

4. اصل وجود دختری چهار یا سه ساله برای امام حسین علیه السلام در منابع شیعی آمده است در کتاب کامل بهائی نوشته علاء الدین طبری (قرن ششم هجری) قصه دختری چهار ساله که در ماجرای اسارت در خرابه شام در کنار سر بریده پدر به شهادت رسیده، آمده است.

5. بر خلاف ادعای نویسنده بنابر نقل اللهوف، نام حضرت رقیه (ع) بارها بر زبان امام حسین (ع) جاری شده است.

– همینطور مادر حضرت رقیه (ع) از بانوان بزرگ و با فضیلت اسلام به شمار می‌آید. بنا به گفته شیخ مفید در کتاب الارشاد، کنیه ایشان بنت طلحه است.

– در رابطه با نام گذاری ایشان هم گویا این اسم (رقیه) لقب حضرت بوده و نام اصلی ایشان فاطمه بوده است؛ زیرا نام رقیه در شمار دختران امام حسین(ع) کمتر به چشم می‌خورد و به اذعان برخی منابع، احتمال این که ایشان همان فاطمه بنت الحسین(ع)باشد، وجود دارد. در واقع، بعضی از فرزندان امام حسین (ع) دو اسم داشته اند و امکان تشابه اسمی نیز در فرزندان ایشان وجود دارد.

6. علی بن عیسی اربلی ـ صاحب کتاب کشف الغمه (که این کتاب را در سال687 ه ق تألیف کرده است) به نقل از کمال الدین گفته است که امام حسین (ع) شش پسر و چهار دختر داشت ولی او نیز هنگام شمارش دخترها، سه نفر به نامهای زینب ، سکینه و فاطمه را نام می‌برد و از چهارمی ذکری به میان نمی‌آورد.

– احتمال دارد که چهارمین دختر همین رقیه (ع) بوده است.

7. نظر علما در مورد وجود حضرت رقیه (س)؛

– دفتر آیة الله العظمی سید علی سیستانی دام ظله : … داستان حضرت رقیه (سلام الله علیها) در کتاب کامل بهائی ذکر شده و این کتاب از منابع معتبر شیعه می باشد …

– مرحوم آیة الله العظمی میرزا جواد تبریزی درباره حضرت رقیه(س) می‌گوید: دفن این طفل خردسال در شام گواه بزرگ و نشان قوى از اسارت خاندان طهارت و ستم روا داشته‌شده بر ایشان دارد …

– نظر حضرت آیة الله العظمی صافی گلپایگانی «مدظله العالی»: طبق بعض کتب مقاتل و تاریخ، حضرت اباعبدالله الحسین (علیه‌السلام) چنین فرزندی داشته‌اند که در شام رحلت کرده‌اند …

– نظر حضرت آیة الله العظمی نوری همدانی «مدظله العالی»: در کتاب‌هایی چون کامل بهائی و نفس‌المهموم و کتاب‌های معتبر دیگر، دختر خردسالی که برخی نام او را رقیه نامیده‌اند و در شام به شهادت می‌رسد …

– نظر آیة الله العظمی مکارم شیرازی «مدظله العالی»: شکی نیست که دختر کوچکی از امام حسین(ع) در شام از دنیا رفت و در آنجا دفن شد و حرم فعلی منسوب به همان دختر است …

– و …

8. بر اساس جستجوهای انجام شده در کتاب دانشنامه امام حسین(ع) جلد 1 و در صفحه 393 این نتیجه یافت شد که بر پايه اسناد روايى و تاريخى نمى‌توان درباره موضوع اين پژوهش، نظر قاطعى ارائه كرد؛ ليكن كراماتى كه از اين مزار نورانى ديده شده و مى‌شود، مؤيّد اعتبار معنوى آن است و در هر حال، بى ترديد، گراميداشت اين مكان منتسب به اهل بيت عليهم السلام، لازم است. (کلام آیت الله ری شهری)

9. بنابراين از اين يادداشت هاي (فیش های تحقیقاتی) استاد فرزانه نمي‌توان ادعا کرد که ايشان وجود چنين دختري از سالار شهيدان را نفي نموده اند.
شکي نيست که دختر کوچکي از امام حسين‌ عليه السلام در شام از دنيا رفت و در آنجا دفن شد و حرم فعلي منسوب به همان دختر است، اما اين که نام آن دختر «رقيه» بوده يا نام ديگري داشته در بين دانشمندان اسلامي اختلاف نظر وجود دارد، هر چند معروف اين است که نامش رقيه است.

    مطالعه بیشتر

    yon.ir/roghaye001

    yon.ir/roghaye002

    yon.ir/roghaye003

    yon.ir/roghaye004

    yon.ir/roghaye005

    yon.ir/roghaye006

    yon.ir/roghaye007

    the14.ir/11085


    برچسب ها: , , , , , ,
    0 پاسخ

    دیدگاه خود را ثبت کنید

    تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
    در گفتگو ها شرکت کنید.

    پاسخی بگذارید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    معادله ی امنیتی *