یا ابوطالب و فاطمه بنت اسد بت پرست بوده، یا واقعه شکاف کعبه دروغ است؟!

کد : 10124

متن شبهه یا سوال:

شیعیان یکی از معجزات الله را ؛
(( تولد علی در کعبه )) میدانند! و به آن تا سرحد عرق ملی افتخار میکنند!

اما آیا این متعصبان خشک مغز فقط برای چند لحظه واقعا روی آن فکر کرده اند !؟

که چگونه سنگ های کعبه شکافته شد و فاطمه بنت اسد در کعبه علی را به دنیا آورد !؟

اما بحث اصلی ؛

تاریخ تولد محمّد: روز جمعه ۱۷ ربیع الاول سال عام الفیل و مقارن با سال ۵۶۷ میلادی است…

تاریخ تولد علی: روز جمعه ۱۳ رجب در سال عام الفیل و در حدود سال ۵۹۹ میلادی.

۳۰ سال بعد از تولد محمّد
یعنی اختلاف سنی محمد و علی ۳۰ سال بود و علی دقیقا زمانی که محمد در ۴۰ سالگی ادعای رسالت کرد ۱۰ساله بود .

و این بدان معناست که علی ۱۰ سال قبل از اسلام متولد شده بود .

حال سوال اساسی اینجاست که مگر کعبه قبل از رسالت محمّد پر از بت و شرک و کفر و فسق و فجور نبوده !؟

مگر کعبه محل مهم و معروف بت پرستی اعراب نبوده است !

پس فاطمه بنت اسد مادر شیر خدا چرا باید اینقدر کعبه پر از بت و کفر و شرک برایش مقدس و عزیز باشد که که به هنگام زایمان وارد کعبه میشود آن هم به لطف الله ، و علی را در میان بت های معروف عرب و در کنار لات و عزی و منات و هبل و ۳۶۰ بت دیگر به دنیا می آورد !؟

آیا ابوطالب و فاطمه بنت اسد بت پرست بوده اند و یا این که این واقعه مضحک دروغ است !؟

پاسخ اجمالی

۱. بدنیا آمدن حضرت علی(ع) در کعبه و بدنیا نیامدن هیچ شخص دیگری غیر از ایشان، مورد اتفاق شیعیان و اهل سنت میباشد و برای آن مدارک و شواهد معتبر و مستندی وجود دارد.

۲. و اما در جواب شبهه که گفته کعبه محل پرستش بت ها بوده:
اینکه در کعبه بت وجود داشته و در آنجا بت پرستی میکردند یک امر عارضی بوده وگرنه اصل بنای کعبه به دست حضرت آدم(ع) و به دستور خداوند برای خداپرستی بنا شده.
همچنین بعدها نیز بدست حضرت ابراهیم(ع) بازسازی شد.
آیا در زمان حضرت ابراهیم(ع) در کعبه بت وجود نداشت و محل بت پرستی نبود؟
از زمان حضرت آدم(ع) تا زمان پیامبر(ص) همواره کعبه مکان مقدسی برای مومنان و خداپرستان بوده و وجود بت و بت پرستی در آنجا مانعی برای مومنان و خداپرستان محسوب نمیشده.
مومنان هرچند با تقیه و پنهان کاری به این محل میرفتند و به عبادت خداوند واحد و متعال مشغول میشدند.

۳. حتی تا سال ها پس از بعثت پیامبر(ص) نیز در کعبه بت وجود داشته و بت پرستی میشده تا آنکه پیامبر(ص) مکه را فتح کردند و حضرت علی(ع) همراه با پیامبر(ص) بت ها را شکاندند.

پاسخ تفصیلی

1. تولد امام علی(علیه السلام) در كعبه از مسلمات تاریخی است و جایی برای ایجاد شك و تردید در آن وجود ندارد، و روایات فراوانی از شیعه و سنی در این رابطه وارد شده که به حد تواتر است.

2. ولادت امير مؤمنان عليه السلام در كعبه از ديدگاه شيعيان قطعي و متواتر است ، و اين كه كسي غير از آن حضرت در داخل خانه كعبه به دنيا نيامده نيز اجماعي است.

شيخ مفيد رضوان الله تعالي عليه: حضرت امير المؤمنين علي بن ابى طالب عليه السّلام در روز جمعه سيزدهم ماه رجب پس از سى سال از عام الفيل در خانه خدا در شهر مكه به دنيا آمد ، نه پيش از وى كسى در خانه خدا به دنيا آمده و نه بعد از آن حضرت. تولد امير مؤمنان عليه السّلام در خانه خداوند فضيلت و شرافتى است كه پروردگار بزرگ براي بزرگداشت مقام و منزلتش به آن حضرت اختصاص داده است .
(الإرشاد في معرفة حجج الله علي العباد ، ج 1 ، ص 5)

3. از ديدگاه علماي اهل سنت نيز ، ولادت آن حضرت قطعي است ؛ حتي برخي از آن‌ها ادعاي تواتر نيز كرده‌اند، مانند؛

– حاكم نيشابوري: روايات متواترى وارد شده كه فاطمه بنت اسد ، اميرمؤمنان على بن ابى طالب – كرّم اللّه وجهه – را در داخل كعبه به دنيا آورده است .
(النيسابوري ، محمد بن عبدالله أبو عبدالله الحاكم (متوفاي405 هـ) ، المستدرك على الصحيحين ، ج 3 ، ص 550 ، تحقيق : مصطفى عبد القادر عطا ، ناشر : دار الكتب العلمية – بيروت ، الطبعة : الأولى ، 1411هـ – 1990م .)

– گنجي شافعي: امير مؤمنان عليه السلام شب جمعه سيزده رجب ، سال سيم بعد از واقعه عام الفيل در داخل خانه خدا به دنيا آمد . كسي پيش از آن حضرت و بعد از آن در داخل خانه كعبه به دنيا نيامده است و اين از فضائل اختصاصي آن حضرت است كه خداوند به جهت بزرگداشت مقام او عطا كرده است .
(الگنجي الشافعي ، أبي عبد الله محمد بن يوسف بن محمد القرشي ، كفاية‌ الطالب في مناقب علي بن أبي طالب ، ص407 ، الباب السابع في مولده عليه السلام ، ناشر : دار أحياء تراث اهل البيت (ع) ، طهران ، الطبعة‌ الثالثة ، 1404هـ ، 1362 ش)

– و شاه ولي الله دهلوي، سبط ابن جوزي، مسعودی، ابن صباغ المالكي و … که بدلیل اجمال گویی در این بیان نمیگنجد.

4. قداست کعبه از نظر قرآن بسیار دیرین است (بنا بر نقل منابع اسلامى؛ خانه کعبه به دست حضرت آدم(ع) ساخته شده و سپس در طوفان حضرت نوح(ع) آسیب دید و به وسیله حضرت ابراهیم(ع) بازسازى شد.) و وجود بتها در برخی از ادوار تاریخ از قداست آن هرگز نکاسته بر اساس آیات قرآن اولین خانه ای است که خداوند در آن عبادت شده. زائران خانه خدا همواره برای زیارت این مکان مقدس از راه های دور و نزدیک به مکه می آمدند. بدون شک وجود بت ها در خانه کعبه و اطراف آن هرگز از قداست معنوی کعبه نکاسته است بنابراین تولد امام علی ـ علیه السلام ـ در این مکان مقدس فضیلتی بزرگ برای آن حضرت محسوب شده است، فضیلتی که احدی در این فضیلت با حضرت شریک نگشته است.

5. بر قداست این خانه آن است که اولا رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ پیش از بعثت و پس از آن همواره کنار این خانه می آمد و پس از طواف این خانه مقدس به عبادت مشغول می شد.

پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ پیش از فرود آمدن وحی در غار حراء به پرستش خدا می پرداخت، خانه خدا را طواف می کرد و حج عمره می گذارد. و در این زمان در خانه کعبه و درمسجد الحرام بت هایی وجود داشت اما پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ بدون توجه به بت ها و تنها به خاطر قداست و عظمت خانه کعبه در آنجا به عبادت می پرداخت. در روایتی از زید بن حارثه نقل شده است: «وقتی پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ طواف می کرد من با او طواف می کردم چون از کنار بت اساف یا نائله گذشتیم من به آن بت دست کشیدم، پیامبر فرمود: به این دست مکش»
(بیهقی، احمد بن حسین، دلائل النبوه، ترجمه محمود مهدوی دامغانی، تهران، علمی و فرهنگی ۱۳۶۱، ج۱، ص۲۰۱)

(برای مطالعه تفصیلی تر به لینک های موجود در بخش منبع رجوع کنید)

مطالعه بیشتر

yon.ir/TaKaba01

yon.ir/TaKaba02

yon.ir/TaSanad01

yon.ir/TaSanad02

yon.ir/KabaTa

yon.ir/KabaSa

the14.ir/10124


برچسب ها: , , , , , , , , ,
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله ی امنیتی *