چگونگی گسترش نسل انسان ها از آدم و حوا

کد : 10510

متن شبهه یا سوال:

طبق اعتقاد مسلمانان اولين و تنها انسان ها آدم و حوا بوده اند؟!
مي خواستم بدونم چه نظراتی در رابطه با گسترش نسل انسان وجود دارد؟!

پاسخ اجمالی

به طور کلی ۳نظریه وجود دارد:

۱. ازدواج فرزندان آدم و حوا با جنیان و فرشتگان

۲. ازدواج فرزندان آدم و حوا با موجوداتی که از قبل از پیدایش انسان ها آفریده شده بودند و با انسان ها همخوانی داشتند.

۳. ازدواج فرزندان آدم و حوا با یکدیگر با توجه به شرایط آن زمان و وجود اضطرار و ضرورت

پاسخ تفصیلی

علماء و مفسرين شيعه درباره اين موضوع، نظرات متفاوتي را اتخاذ كرده اند
البته اين نظرات بر پايه تفسير آيات قرآني و نصوص و روايات مختلف است. به ذكر مختصر اين نظرات مي پردازيم:

1. ازدواج با فرشتگان و جنّيان: گروه اول نظير مرحوم علامه مجلسي به استناد روايتي از امام صادق (ع) بر اين عقيده اند كه: نسل انسان از هابيل و قابيل نبوده بلكه خداوند فرزنداني به نام «شيث» و «يافث» به آدم و حوا عطا كرده و براي آن ها زناني از جنس فرشتگان و جنيان قرار داد و فرزندان آنان نسل انسان ها را تشكيل دادند.

2. ازدواج با انسان هاي پيشين:
برخي از شواهد تاريخي نشان مي دهد كه عُمر زمين ميليون ها سال است و تاريخ حيات آدم و حوا خيلي كمتر از اينهاست!
لذا قبل از آفرينش آدم نيز موجوداتي و حتي انسان هايي وجود داشتند و ممكن است فرزندان آدم و حوا با آن ها ازدواج نموده باشند ، از امام باقر و امام سجاد عليهما السلام نيز رواياتي با اين مضمون نقل شده است.

3. ازدواج خواهر و برادر: افرادي همچون علامه طباطبايي (ره) به استناد آيه:
« وَ بَثَّ مِنْهُما رِجالاً كَثِيراً وَ نِساءً؛ و از آن دو ( آدم و حوا) مردان و زنان زيادي به وجود آمدند»

معتقدند: غير از آدم و حوا در گسترش نسل آدم كسي دخيل نبوده است … و هابيل با دختري كه همزاد قابيل بوده ازدواج كرده و قابيل با همزاد هابيل … و نسل گسترش پيدا كرده است.
یعنی برادر با خواهر ازدواج کرده و چون در آن زمان هنوز قانون (حکم) تحریم ازدواج برادر و خواهر از طرف خداوند قرار داده نشده بود و راهی هم برای بقای نسل بشر وجود نداشت از این جهت اشکالی وارد نیست.

– اين نوع ازدواج هم اگرچه در احكام اسلام حرام است ولي احكام تشريعي هستند و به فراخور زمان و مكان تعيين مي شوند … چه اينكه خداوند حكيم مي فرمايد: «ان الحكم الا لله» حكم و تشريع احكام تنها از آن خداست.

– اين نوع ازدواج در زمان حضرت آدم به خاطر ضرورت و شرايط حرام نبوده و خداوند اذن به آن داده است.

– توضیح تکمیلی:
حلال و حرام اموری بودند که برخی از آنها در هر دوره و هنگام نزول شریعت جدید تغییر می کردند و حتی پاره ای از حلال ها و حرام ها در همان دوره عوض می شدند. بنابراین نمی توانیم حرام ها و حلال هایی را که دین مبین اسلام به عنوان آخرین و کامل ترین دین برای ما به ارمغان آورده است، از ابتدای خلقت آدم ثابت و تغییر ناپذیر بپنداریم، بلکه حلال ها و حرام ها تابع مصلحت ها و مفاسدی واقعی هستند که در موضوعات احکام نهفته است و طبیعتا این مصالح و مفاسد در برهه های مختلف تغییر پذیر می باشند.

(برای مطالعه تفصیلی به لینک های موجود در بخش منبع رجوع کنید)

    مطالعه بیشتر

    islamquest.net/fa/archive/question/fa560

    hawzah.net/fa/Question/View/63882

    the14.ir/10510


    برچسب ها: , , , , , , , , , , , , ,
    0 پاسخ

    دیدگاه خود را ثبت کنید

    تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
    در گفتگو ها شرکت کنید.

    پاسخی بگذارید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    معادله ی امنیتی *