شکسته بودن نماز مسافر در منابع اهل سنت

کد : 11079

متن شبهه یا سوال:

ببخشید من یه دوست سنی دارم با هم رفتیم سفر اما دیدم اون تو سفر نمازهاشو شکست نمی‌خوند و می‌گفت پیامبر هم نماز هاشو شکسته ادا نمی‌کرد فکر نمی‌کردم تو این مساله هم اختلاف داشته باشیم می‌شه از کتبشون لزوم شکسته خواندن نماز ها رو ثابت کنید تا قانعش کنم؟؟؟

پاسخ اجمالی

۱. مسئله شکسته خواندن نماز صراحتا در آیه شریفه ۱۰۱ سوره مبارکه نساء آمده است.

۲. در کتب روایی اهل تسنن نیز روایات متعددی درباره شکسته خواندن نماز آمده است.

– مسلم از موسى بن سلمه هذلى نقل مى‌کند از ابن عباس پرسیدم: آنگاه که در مکّه هستم (مسافرم) چگونه نماز بخوانم؟ فرمود: «دو رکعت نماز بخوان که سنّت پیامبر است.» (صحیح مسلم ج1 ص258 / مسند احمد ج1 ص290)

– ابوداود از عمران بن حصین نقل می‌کند: «با پیامبر در نبرد با مشرکان شرکت کردم و در فتح مکه افتخار ملازمت داشتم، پیامبر 18 شب در مکّه اقامت گزید و همیشه چهار رکعتى را دو رکعت مى‌خواند و به مردم مکّه مى‌گفت: اى مردم شهر، شما نمازتان را چهار رکعت بخوانید، ما گروهى مسافر هستیم» (سنن ابی داود ج1 ص10 / سنن ترمذی ج2 ص430)

۳. همچنین براساس روایات اهل تسنن مشخص است که خلفای اهل سنت نیز نماز را شکسته می‌خواندند.

مسلم در صحیح خود چنین نقل مى کند: «عثمان در منى، نماز ظهر و یا عصر را چهار رکعت خواند. وقتى خبر به عبداللّه بن مسعود رسید، استرجاع کرد، یعنى گفت: «اِنَّا لِلَّهِ وَ اِنَّا اِلَیْهِ راجِعُونَ» سپس افزود: «من با دو خلیفه پیشین در منى نماز خواندم، آن دو نفر نمازهاى چهار رکعتى را دو رکعت مى‌خواندند.» (شرح صحیح مسلم، نووی، ج5 ص209)

پاسخ تفصیلی

1. مساله شکسته خواندن نمازهای چهار رکعتی در سفر گذشته از آنکه در آیه قرآن به آن اشاره شده است؛

وَ إِذا ضَرَبْتُمْ فِي الْأَرْضِ فَلَيْسَ عَلَيْكُمْ جُناحٌ أَنْ تَقْصُرُوا مِنَ الصَّلاةِ إِنْ خِفْتُمْ أَنْ يَفْتِنَكُمُ الَّذينَ كَفَرُوا إِنَّ الْكافِرينَ كانُوا لَكُمْ عَدُوًّا مُبيناً؛ و چون در زمين سفر كنيد، گناهى نيست كه اگر بيم آن داشتيد كه كافران به شما زيان رسانند، نماز خويش كوتاه كنيد. زيرا كافران دشمن آشكار شما هستند. (نساء/101)

2. در روایات فراوانی از اهل بیت پیامبر گرامی نیز بیان شده است، که می‌توانید به کتاب «وسائل الشیعه ج8 ص451 ابواب نماز مسافر» رجوع کنید. (چون فرض سوال منابع اهل سنت است، از آوردن روایات معتبر شیعی خودداری میکنیم)

3. در روایات متعددی از منابع اهل سنت نیز تشریح شده است از جمله:

– مسلم از موسى بن سلمه هذلى نقل مى‌کند از ابن عباس پرسیدم: آنگاه که در مکّه هستم (مسافرم) چگونه نماز بخوانم؟ فرمود: «دو رکعت نماز بخوان که سنّت پیامبر است.» (صحیح مسلم، ج1 ص258 / مسند احمد، ج1 ص290)

– مسلم از انس نقل مى‌کند: «پیامبر در یکى از سفرهاى خود به مکه نماز ظهر را در مدینه چهار رکعت خواند و نماز عصر را در ذوالحلیفه (مسجد شجره) دو رکعت خواند.» (صحیح مسلم ج2 ص144)

– این قبیل روایات که شمار آنها در صحیح مسلم به نُه حدیث مى‌رسد، حاکى از آن است که شکسته خواندن نماز، امرى لازم است و اعراض از آن، اعراض از سنّت پیامبر به شمار مى‌آید. (رجوع شود به شرح نووی بر صحیح مسلم،ج5 ص207)

– ابوداود از عمران بن حصین نقل می‌کند: «با پیامبر در نبرد با مشرکان شرکت کردم و در فتح مکه افتخار ملازمت داشتم، پیامبر 18 شب در مکّه اقامت گزید و همیشه چهار رکعتى را دو رکعت مى‌خواند و به مردم مکّه مى‌گفت: اى مردم شهر، شما نمازتان را چهار رکعت بخوانید، ما گروهى مسافر هستیم» (سنن ابی داود ج1 ص10 / سنن ترمذی ج2 ص430)

– تعداد روایاتى که درمورد شکسته خواندن نمازهاى چهار رکعتى در سفر آمده بیش از آن است که در این جا نقل شود. در کتاب «الانصاف»، علامه سبحانی ، 26 روایت از پیامبر و یارانش در این مورد طبق کتب اهل سنت نقل شده است. (الانصاف فی مسائل دام فیها الخلاف ج1 ص331 به بعد)

4. مجموع روایات حاکى از لزوم قصر و عدم جواز اتمام است و چه دلیلى روشن تر از گفتگوى رسول خدا با مردم مکه در روایت اخیر.

5. اعتراض صحابه به عثمان:

پیامبر گرامى و دو خلیفه بعدى حتى خود عثمان، سالیانى در سفرهاى خود به مکّه، نماز را در منى، دو رکعت مى‌خواندند، آنان هر چند اهل مکّه بودند و فاصله مکه و منى 6 کیلومتر بیشتر نبود، ولى چون از شهر خود اعراض کرده بودند، حالت مسافر داشتند، ولى متاسفانه در یکى از سفرها، عثمان به جاى دو رکعت، چهار رکعت خواند، در این هنگام، صداى اعتراض همگان بر علیه او بلند شد.

– مسلم در صحیح خود چنین نقل مى کند: «عثمان در منى، نماز ظهر و یا عصر را چهار رکعت خواند. وقتى خبر به عبداللّه بن مسعود رسید، استرجاع کرد، یعنى گفت: «اِنَّا لِلَّهِ وَ اِنَّا اِلَیْهِ راجِعُونَ» سپس افزود: «من با دو خلیفه پیشین در منى نماز خواندم، آن دو نفر نمازهاى چهار رکعتى را دو رکعت مى‌خواندند.» (شرح صحیح مسلم، نووی، ج5 ص209)

مطالعه بیشتر

the14.ir/11079


برچسب ها: , , , , , ,
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله ی امنیتی *