ادعای احمدالحسن در مورد امام سیزدهم؟!

کد : 11080

متن شبهه یا سوال:

احمدالحسن بر اساس روایتی که آن را «حدیث وصیت» نام نهاده و در آن سخن از دوازده مهدی بعد از دوازده امام به میان آمده، ادعای وصیت کرده و گفته منظور از آن مهدی اول و امام سیزدهم مذکور در این روایت، خود اوست!

متن روایت از کتاب الغیبه شیخ طوسی:
« از امير المومنين (عليه‌السلام) روایت است که فرمود: پيغمبر در همان شبی که از دنيا رفتند دستور دادند که کاغذ و دواتي بياورند. پس شروع به نوشتن وصيت خود کرد تا به این‌جا رسيد و فرمود: ای علی بعد از من دوازده امام خواهد بود و بعد از آن‌ها دوازده مهدی؛ ای علی تو اولين امام از آن ائمه دوازده‌گانه هستی که خداوند در آسمانش تو را بچندین نام نامگذاری کرده است: مرتضی؛ اميرالمؤمنين؛ صدیق اکبر؛ فاروق اعظم؛ المأمون؛ المهدی……

ای علی تو خليفه من در امت من هستی، هر گاه وفاتت رسيد خلافت را به پسرم حسن نيکوکار وصول واگذار کن، تا هرگاه وفاتش رسيد آن را به پسرم حسين شهيد زکی مقتول واگذار کند، هرگاه وفاتش رسيد آن را به پسرش علی ذی الثفنات واگذار کند، هر گاه وفاتش رسيد آن را به پسرش محمد باقر واگذار کند، هر گاه وفاتش رسيد آن را به پسرش جعفر صادق واگذار کند، هرگاه وفاتش رسيد آن‌را به پسرش موسی کاظم واگذار کند، هرگاه وفاتش رسيد آن‌را به پسرش علی‌رضا واگذار کند، هرگاه وفاتش رسيد آن را به پسرش محمد ثقه تقی واگذار کند، هر گاه وفاتش رسيد آن را به پسرش علی ناصح واگذار کند، هر گاه وفاتش رسيد آن را به پسرش حسن فاضل واگذار کند، هر گاه وفاتش رسيد آن را به پسرش محمد مستحفظ از آل محمد (صلی‌الله‌علیه‌وآله) واگذار کند.

سپس بعد از او دوازده مهدى مى‌باشد. هر گاه وفات محمد مهدی رسيد آن‌را به پسرش اول مقربين واگذار کند، براى او سه اسم است. یك اسمش مانند اسم من و اسم دیگرش اسم پدر من است، و آن عبد الله و احمد است، و نام سوم مهدى است. و او اولين مومنان است.

(الغیبة، شیخ ابوجعفر الطوسی، مؤسسه المعارف الاسلامیه، قم المقدسه ص ۱۵۳)

احمد اسماعیل ادعا می‌کند که کلمه‌ی «ابنِهِ» در عبارت « فَلْیُسلِّمْهَا إِلَى ابنِهِ؛ پس امامت را به فرزندش می دهد» اشاره به خودش دارد؛ زیرا احمد اسماعیل با چهار واسطه فرزند امام زمان (علیه‌السلام) است و نامش «احمد» است که در روایت وصیت این نام ذکر گردید.

پاسخ اجمالی

۱. بخش هایی از روایتی که در متن آمده مخدوش است.

۲. در روایات وارده، تعداد امامان منحصر به دوازده نفر شده است.

۳‌. احمد اسماعیل فرزند امام مهدی (علیه‌السلام) نیست. وی حتی سیّد هم نیست.

۴. نام معروف و آشکار احمد اسماعیل، «احمد» است و هیچ اسمی دیگری نه در بین خانواده‌ خود و نه در بین دوستانش (نه مخفی و نه آشکار) غیر از این اسم از او معروف نیست.
درحالی‌که نام آشکار امام مهدی (علیه‌السلام) محمد است، و نام مخفی او «احمد» است.

پاسخ تفصیلی

بخش اول (بررسی حدیث وصیت)

1. این روایت (در ادامه متن کامل عربی روایت بیان میشود) ، خبری واحد است؛ که مضمون آن با روایات متعدد دیگری که بیانگر تعداد امامان شیعه و نصّ به امامت آنان است هماهنگ می باشد؛ اما در ذیل آن مطلبی آمده که ظاهر آن مورد قبول نمی باشد؛ لذا از آنجا که مبحث مورد نظر امری اعتقادی است، باید گفت که امور اعتقادی با خبر واحد قابل اثبات نخواهند بود، چه رسد به خبر واحدی که قسمتی از آن معارض با اخبار و اعتقادات تشیع باشد.

2. در قسمتی از این روایت می خوانیم: «فَإِذَا حَضَرَتْهُ الْوَفَاةُ فَلْيُسَلِّمْهَا إِلَى ابْنِهِ مُحَمَّدٍ الْمُسْتَحْفَظِ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ علیه السلام فَذَلِكَ اثْنَا عَشَرَ إِمَاماً».
و چون وفات او ( امام حسن عسکری علیه السلام) فرا رسد ، آن را به پسرش محمد كه مستحفظ از آل محمد (صلی الله علیه و آله) است ، تسليم كند پس آنان دوازده امام خواهند بود.

– در این قسمت از روایت امامت منحصر در دوازده نفر شده است، یعنی تعداد امامان بیش از دوازده نفر نخواهد بود، که این امر مورد اعتقاد شیعه ی امامیه است.

3. در قسمت آخر این روایت می خوانیم: « ثُمَّ يَكُونُ مِنْ بَعْدِهِ اثْنَا عَشَرَ مَهْدِيّاً (فَإِذَا حَضَرَتْهُ الْوَفَاةُ) فَلْيُسَلِّمْهَا إِلَى ابْنِهِ أَوَّلِ الْمُقَرَّبِينَ لَهُ ثَلَاثَةُ أَسَامِيَ اسْمٌ كَاسْمِي وَ اسْمِ أَبِي وَ هُوَ عَبْدُ اللَّهِ وَ أَحْمَدُ وَ الِاسْمُ الثَّالِثُ الْمَهْدِيُّ هُوَ أَوَّلُ الْمُؤْمِنِين»‏.
سپس بعد از او دوازده مهدى خواهند بود. پس هنگامی که وفات او فرا رسد آن وصیت را به فرزندش که اولین مقربین و اولین مؤمنین است و دارای سه نام عبدالله و احمد و مهدی است تسلیم می نماید.

– که در این قسمت از روایت این افراد مهدی(هدایت شده) نامیده شده اند و نه امام .

4. بايد دانست كه« مهدى» يعنى كسى كه از طرف خدا هدايت شده و راه حق را پيدا كرده است. از اين رو هر پيغمبر و امامى را بلكه هر بنده صالحى را مي توان مهدى گفت ولى مهدى موعود كه لقب امام زمان غائب شيعه است، جز حجه بن الحسن نیست.

5. در روایاتی نیز مهدی به امامان دیگر علیهم السلام و همچنین به افراد صالح اطلاق شده است؛

– ابو بصير گويد: از امام صادق (ع) شنيدم كه مى‏فرمود: در ميان ما دوازده‏ مهدىّ‏ است كه شش مهدىّ در گذشته و شش مهدىّ باقى است و خداوند با ششمين مهدىّ آنچه كه خواهد كند.
(شیخ صدوق، کمال الدین، ترجمه منصور پهلوان‏، ناشر دار الحديث‏،ج1، ص 11)

– در روایت علی بن ابی حمزه [مراد علي بن أبي حمزة البطائني است] می خوانیم: به حضرت صادق علیه السلام عرض كردم: من از پدرتان شنيدم كه: بعد از قائم دوازده مهدى خواهد بود، حضرت فرمودند پدرم فرمود: دوازده «مهدى» نه دوازده امام، اينان عده‏اى از شيعيان ما هستند كه مردم را به ولايت و معرفت ما مي خوانند.
(کمال الدین، صدوق، ص358)

بخش دوم (چند نکته پیرامون ادعای احمدالحسن)

1. احمد اسماعیل فرزند امام مهدی (علیه‌السلام) نیست. وی حتی سیّد هم نیست. کسانی که او را در عراق می‌شناسند او را به عنوان سیّد احمد نمی‌شناسند.
(در رابطه با احمدالحسن و برخی ادعاهای او در همین سایت با کد 11603 مطلبی منتشر شده است.)

– او از عشیره‌ی «آل بُوسُوَیلِم» است و این عشیره، خود را سیّد نمی‌دانند.

2. اگر هم به فرض محال، احمد اسماعیل پسر امام مهدی باشد، باز هم مصداق این روایت قرار نمیگیرد. زیرا کلمه‌ی «ابنِهِ» در روایت وصیت، ده بار تکرار شده و در هر ده بار منظور از آن فرزند بلاواسطه است.

– چه قرینه‌ای وجود دارد که در نُه مورد اول فرزند بلاواسطه و در مورد دهم فرزند با چهار واسطه منظور باشد؟ در حالی‌که به قرینه‌ی نُه مورد اول، روشن می‌شود که در مورد دهم هم فرزند بلاواسطه منظور است. (البته اگر روایت را بپذیریم)

3. علاوه براین‌که نام معروف و آشکار احمد اسماعیل، «احمد» است و هیچ اسمی دیگری نه در بین خانواده‌ خود و نه در بین دوستانش (نه مخفی و نه آشکار) غیر از این اسم از او معروف نیست. درحالی‌که نام آشکار امام مهدی (علیه‌السلام) محمد است، و نام مخفی او «احمد» است، چنان‌که روایت بیان می‌کند.

[ الغیبة، الشیخ الطوسی، حدیث:111:

«أخبرنا جماعة ، عن أبي عبد الله الحسين بن علي بن سفيان البزوفري ، عن علي بن سنان الموصلي العدل ، عن علي بن الحسين ، عن أحمد بن محمد بن الخليل ، عن جعفر بن أحمد المصري ، عن عمه الحسن بن علي ، عن أبيه ، عن أبي عبد الله جعفر بن محمد ، عن أبيه الباقر ، عن أبيه ذي الثفنات سيد العابدين ، عن أبيه الحسين الزكي الشهيد ، عن أبيه أمير المؤمنين عليه السلام قال : قال رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم – في الليلة التي كانت فيها وفاته – لعلي عليه السلام : يا أبا الحسن أحضر صحيفة ودواة . فأملا رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم وصيته حتى انتهى إلى هذا الموضع فقال : يا علي إنه سيكون بعدي اثنا عشر إماما ومن بعدهم إثنا عشر مهديا ، فأنت يا علي أول الاثني عشر إماما سماك الله تعالى في سمائه: عليا المرتضى ، وأمير المؤمنين ، والصديق الأكبر ، والفاروق الأعظم ، والمأمون ، والمهدي ، فلا تصح هذه الأسماء لاحد غيرك . يا علي أنت وصيي على أهل بيتي حيهم وميتهم ، وعلى نسائي : فمن ثبتها لقيتني غدا ، ومن طلقتها فأنا برئ منها ، لم ترني ولم أرها في عرصة القيامة ، وأنت خليفتي على أمتي من بعدي . فإذا حضرتك الوفاة فسلمها إلى ابني الحسن البر الوصول ، فإذا حضرته الوفاة فليسلمها إلى ابني الحسين الشهيد الزكي المقتول ، فإذا حضرته الوفاة فليسلمها إلى ابنه سيد العابدين ذي الثفنات علي ، فإذا حضرته الوفاة فليسلمها إلى ابنه محمد الباقر ، فإذا حضرته الوفاة فليسلمها إلى ابنه جعفر الصادق ، فإذا حضرته الوفاة فليسلمها إلى ابنه موسى الكاظم ، فإذا حضرته الوفاة فليسلمها إلى ابنه علي الرضا ، فإذا حضرته الوفاة فليسلمها إلى ابنه محمد الثقة التقي ، فإذا حضرته الوفاة فليسلمها إلى ابنه علي الناصح ، فإذا حضرته الوفاة فليسلمها إلى ابنه الحسن الفاضل ، فإذا حضرته الوفاة فليسلمها إلى ابنه محمد المستحفظ من آل محمد عليهم السلام . فذلك اثنا عشر إماما ، ثم يكون من بعده اثنا عشر مهديا ، ( فإذا حضرته الوفاة ) فليسلمها إلى ابنه أول المقربين له ثلاثة أسامي : اسم كإسمي واسم أبي وهو عبد الله وأحمد ، والاسم الثالث : المهدي ، هو أول المؤمنين». ]

مطالعه بیشتر

کانال جامع فرق، ادیان و مذاهب

yon.ir/SmazahebRE

yon.ir/SpasokhgoR

yon.ir/St14ShEd

the14.ir/11080


برچسب ها: , , , , , , , , , , ,
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله ی امنیتی *