آیه ولایت را جعل کرده و به علی (ع) نسبت داده اند؟!
کد : 10136
متن شبهه یا سوال:
بعضی از افترا زنندگان حدیثی را جعل نمودهاند مبنی بر اینکه این آیه (مائده/55) در مورد علی نازل شده است؛ هنگامی که در نماز انگشترش را صدقه داد این آیه نازل شد. کذب و بطلان این روایت مورد اجماع علمای حدیث میباشد و کذب آن از وجوه بسیاری مشخص است:
1- «الذین» در آیه به صیغه جمع آمده، ولی علی مفرد است.
2- واو در «وهم راکعون» واو حالیه نیست، زیرا در این صورت تنها ولایت و دوستی کسانی مقبول است که در حال رکوع زکات میدهند، و بنابراین دوستی با سایر نزدیکان و صحابه پیغمبر ناروا خواهد بود.
3- مدح در پی عملی متصور است که آن عمل واجب و یا مستحب باشد، در حالی که به اجماع علمای اسلامی زکاتدادن در داخل نماز نه واجب است و نه مستحب، زیرا باعث عدم تمرکز در نماز میشود.
4- چنانچه دادن زکات در نماز یک حُسن میبود، نمیبایست تفاوتی بین دادن آن در حال رکوع و غیر رکوع وجود داشته باشد، و بلکه دادن آن در حالت ایستاده و نشسته راحتتر است.
5- در زمانی که پیغمبر صلی الله علیه وسلم زنده بود، هنوز زکات بر علی فرض نشده بود.
6- چیزی غیر از انگشتر برای زکات بهتر از انگشتری است، و اکثر فقهاء میگویند: دادن انگشتری برای زکات کافی نیست [و به تنهایی زکات محسوب نمیشود].
7- در حدیث مورد استشهاد روافض آمده که گدایی درخواست کمک کرد و علی انگشتری را به او داد در حالی که شایسته است زکاتی مورد مدح واقع گردد که بدون درخواست گدا و ابتداءاً انجام شده باشد، نه اینکه شخص منتظر درخواست گدا بماند.
8- کلام با سیاق نهی از دوستی با کفار و امر به دوستی مؤمنان با یکدیگر نازل شده است، همچنانکه سیاق آیه بر این مطلب دلالت میکند.