آخوندهای ایران بر خلاف دستور قرآن معتقدند امام رضا صدای انسان‌ها می‌شنود!

کد : 10058

متن شبهه یا سوال:

آخوندهای ایران بر خلاف دستور قرآن ( آیه 22 سوره فاطر که می فرماید: کسانیکه در گور خفته اند صدای انسانها را نمی شنوند) معتقدند امام رضا صدای انسانها را همانند خداوند می شنود و خداوند این اذن را به امام رضا داده است که صدای همه انسانها را همانند الله بشنود اما سوال اینجاست این اذن کجاست و چگونه آخوندها از این اذن اطلاع پیدا کردند در حالیکه در هیچ جا به این اذن اشاره نشده است.

پاسخ اجمالی

۱. در کتب معتبر اهل سنت و شیعیان روایات فراوانی وجود دارد که نشان میدهد مردگان صدای زنده ها را میشنوند.

۲. در قرآن نیز آیاتی وجود دارند که نشان میدهند مردگان صدای زنده ها را میشنوند.

۳. و اما سوال اینجاست که چرا خداوند در ۲۲ سوره فاطر چنین فرموده است.
درواقع خداوند در این آیه به جاهلین و کفار کنایه میزند و آنها را همانند مردگان میداند.
شبیه به همان ضرب المثل معروف که میگوید:
کسی را که خوابیده میتوان بیدار کرد اما کسی که خودش را به خواب زده نمیتوان بیدار کرد.

۴. به عبارتی معنای آیه چنین میشود:
و ابدا زندگان (علم و ایمان) با مردگان (جهل و عصیان) برابر نیستند. (ای رسول بدان که) خدا هر که را بخواهد شنوا (ی کلام حق) سازد و اما تو آن کس را که در گورستان (کفر و جهالت و شهوت پرستی) فرو رفته

پاسخ تفصیلی

1. این که ما معتقدیم مردگان صدای انسان های زنده را می شنوند و می شود و با آنان پس از مرگشان ارتباط گرفت بر گرفته از روایات متعددی است که در کتب شیعه و سنی آمده است.

بخاری روایت می کند که پیامبر گرامی فرمود:
بنده زمانی که در قبر گذاشته میشود و اقوامش از نزدش می روند ( به مقداری هوشیار است) که حتی صدای پای تشییع کنندگان را هم می شنود.
(صحیح بخاری ج2 ص90)

و یا نقل می کند که پیامبر گرامی پس از جنگ بدر با مشرکین صحبت می کرد و وقتی به ایشان گفته شد که آیا با مردگان صحبت می کنند پاسخ دادند:
شما از آنها شنواتر نیستید اما آنان نمی توانند جواب دهند.
(صحیح بخاری،کتاب الجنائز باب ما جائ فی عذاب القبر)

و یا علمای اهل سنت نقل می کنند که پیامبر گرامی فرمود:
هر کس نزد قبر من به من سلام دهد می شنوم و اگر از راه دور به من سلام دهد سلامش به من می رسد.
(کنزالعمال ج1 ص492)
(فتح الباری ج6 ص353)
(الجامع الصغیر،ج2 ص618)
(شرح سنن نسائی،سیوطی،ج4 ص110)

و یا نقل می کنند که پیامبر گرامی فرمود:
حیات من برای شما بهتر است ، حدیث می گویید و حدیث می شنوید و وفات من برای شما بهتر است زیرا اعمالتان بر من عرضه می شود و هر چه از اعمال خیر می بینم خدا را شکر می کنم و آنچه از اعمال شر می بینم برای شما استغفار میکنم.
(مجمع الزوائد ،ج9 ص24)

گذشته از این قرآن نیز بر صحت ارتباط با مردگان صحه می گذارد و خطاب به پیامبر می فرماید:

وَ سْئَلْ مَنْ أَرْسَلْنا مِنْ قَبْلِكَ مِنْ رُسُلِنا أَ جَعَلْنا مِنْ دُونِ الرَّحْمنِ آلِهَةً يُعْبَدُون
از پیامبران پیشین بپرس آیا غیر از خدای رحمان خدایی قرار دادیم که مورد پرستش قرار گیرد.
(زخرف45)

ظاهر آیه این است که پیامبر گرامی می تواند از همین دنیا با پیامبرانی که در این دنیا نیستند تماس بگیرند و از آنان سوال کنند.

این که ما معتقدیم که امامان صدایان ما را می شنوند بر گرفته از همین دلائل است مضافا بر این که :
اعمال بر آنان صبح و شام عرضه می شود و آنان مطلع بر احوال شیعیان هستند.
(بحار الانوار ج23 ص333 باب 20)

امام صادق فرمود:
انبیا و اوصیای انبیا چنین هستند که سلام شما به آنان از راه دور می رسد و اگر از نزدیک قبورشان به آنها سلام کنید خودشان می شنوند»
(بحار الانوار ج27 ص299 به نقل از بصائر الدرجات)

لذا زیارت پیامبر و امامان از راه دور فراوان در روایات توصیه شده است و فرموده اند که آنان مطلع می شوند چنان که اگر از نزدیک قبورشان زیارت صورت گیرد آنان می شنوند.
(بحار الانوار ج98 ص365 باب32)
(مستدرک الوسائل ج10 ص186 باب 4)
(وسائل الشیعه،ج14 ص337 باب 4)

2. اما پاسخ آیه سوره فاطر که می فرماید:
تو نمی توانی سخن خود را به آنها که در گور خفته اند برسانی

پاسخ آن است:

آیه اشاره دارد به اجسادی که در زیر قبر و خاک هستند آنان قادر بر ادراک و شنیدن نیستند ولی باید توجه کرد که طرف خطاب ما اجساد نهفته در قبور نیستند بلکه ما با ارواح پاک و زنده که با اجساد برزخی در جهان برزخی به سر می برند و طبق ادله گذشته حی و زنده هستند سخن می گوییم نه با بدن نهفته در خاک و فلسفه حضور بر سر قبور آنها این است که سبب توجه آن ارواح برزخی به زائر خود می شود.
(الملل و النحل،سبحانی،ج4 ص534)

مشهور مفسران فریقین، آیه را در مقام تشبیه مشرکان به مردگان دانسته‌اند، به‌این معنا که: ‌ای پیامبر، تو نمی‌توانی مشرکان معاند را هدایت کنی؛ زیرا آنها قابلیت هدایت ندارند همچنان‌که هدایت و انذار مردگان در قبر‌ها، نفعی به حالشان ندارد و قدرت بر اجابت این هدایت ندارند، این مشرکان معاند نیز هدایت‌پذیر نیستند.

و غرض خداوند از این بیان این است که هر قدر بیان پیامبر زیبا و دلنشین باشد اجساد نهفته در زیر خاک‌ چیزی از آن را درک نمی کنند و سخنان پیامبر برایشان سودی ندارد زیرا وقت عمل گذشته است چنان که مشرکانی که در گناه و تعصب و عناد و ظلم و فساد غوطه ور هستند روح خود را از دست داده اند و همانند آن اجساد نهفته در زیر خاک چیزی از سخنان پیامبر را نمی فهمند.
(تفسیر نمونه ج18 ص231)

3. باید بیان نمود که این شبهات و امثال آن توسط وهابیان برای نفی توسل و شفاعت بیان می شود بدین دلیل که که وهابیان با استناد به آیه 22 سوره مبارکه فاطر که فرموده: (و ما أَنْتَ بِمُسْمِعٍ مَنْ فِي الْقُبُور) سماع موتی را منکرند و معتقدند توسل و شفاعت به مردگان به علت عدم سماع موتی، صحیح نیست. که برخی از ادله شیعه و اهل سنت در رابطه با توسل در سوال با کد 10057 بیان شد ، با توجه به مطالب گفته شده استناد وهابیان را به آیه شریفه برای نفی جواز توسل ، نمی‌توان پذیرفت و ادعایشان بدون دلیل است.

مطالعه بیشتر

کانال تلگرام پرسمان اعتقادی

yon.ir/fater22

the14.ir/10058


برچسب ها: , , , , ,
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله ی امنیتی *